Adtraction kan vara fel ute

Skriven av admin | Länkar,Sökmotoroptimering | Saturday 14 March 2009 6:23 pm

Adtraction kan vara fel ute

Det nya affiliate programet Adtraction Marketing AB som nyligen öppnade upp sin webbsida kan vara fel ute med sin affärsidé. Dem skriver på sin webbplats att dem använder en patentsökt teknik som gör det möjligt för annonsörer och publicerare att få en sökmotoranpassad annonsering. Med detta menas att du som annonsör kan få rena länkar in till din webbsida utan att använda en integrerade spårningskod som alla andra annonsnätverk använder.

Dem som idag väljer att ansluta sig till Adtraction som publisher kommer då att förlora link juice från sin webbplats då annonsörerna kommer att få denna link juice. Så även om du som publisher inte få något betalt för att ha så kallade annonser från Adtraction så kommer detta ändå att bidra till att annonsörerna få en starkare position i sökmotorerna.

Google måste sätta stopp för detta då det bryter mot deras regler (rätta mig om jag har fel)! Som jag ser det så kan man säga att annonsörerna betalar för att få ha länkar på publishers webbplatser, och detta bryter mot Google´s regler då publisher kommer att länka direkt till annonsörens webbplats. Man får inte köpa eller sälja länkar på sina webbplatser. Även om man inte kan säga att man “köper” länkar från publisher så tycker jag ändå att det är helt fel teknik Adtraction använder sig av för att komma in på marknaden bland affiliate program.

5 Comments »

  1. Comment by Jonny Elofsson — March 23, 2009 @ 2:13 pm

    Det Adtraction gör fel är att de inte lägger in rel=”nofollow” i länk/html-koden man skapar i deras gränssnitt. För enligt Googles riktlinjer ska köpta annonser, vilket det här på sätt och vis är, ha detta för att inte sprida betald länkkraft. Som publisher bör man lägga in detta själv för att inte spilla länkjuice. Adtraction bör ta sitt ansvar och följa Googles riktlinjer och lägga in rel=”nofollow” i koden som skapas i deras gränssnitt.

  2. Pingback by Bloggat om affiliatemarknadsföring — Jonny Elofsson — April 7, 2009 @ 11:17 am

    […] Intressant bloggat om det nya affiliatenätverket Adtraction och deras så kallade cleanlinks vilket… […]

  3. Comment by Fidde — May 12, 2009 @ 12:54 pm

    Även om dom på sikt säkert inför rel=nofollow så är det rätt klyftigt för att locka annonsörer såhär i början. Då de gamla nätverken startade visste väl knappt annonsörna vad SEO var för något…

    Jag gillar gränssnittet på Adtraction för övrigt. Väldigt överskådligt med den där saldo-rutan på faktureringsstegen… får hoppas de andra apar efter!

  4. Comment by admin — May 12, 2009 @ 5:27 pm

    Tror inte att dem kommer att lägga till “NoFollow” på sina kunders länkar, antar att det står i kontraktet. Både för publishers och annonsörer…

  5. Comment by Webmastern — July 26, 2009 @ 4:32 pm

    Man får lägga till “nofollow” som publisher om man vill. Det står inget i användaravtalet om det plus att jag fått svar från Adtraction om just nofollow på Webmaster Network.

RSS feed för kommentarer på denna artiklen. TrackBack URI

Skriv kommentar